کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

امروز یکی از بهترین زمان‌ها برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی است. امروز فرهنگ خرید اینترنتی فراگیر شده است و راه‌‌اندازی فروشگاه اینترنتی به لطف منابع و دوره‌های آموزشی مختلف به مراتب ساده‌تر از گذشته است.

اما در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی همانند هرکاری، قدم‌های اول کمی سخت هستند، یکی از این‌ قدم‌ها انتخاب محصول برای فروش است. اینکه چه محصولی را برای فروش انتخاب کنیم؟ شیوه‌های تامین محصول کدامند؟ چطور محصول انتخابی را ارزیابی کنیم؟ و . . .

این مرحله از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی بسیار مهم است و اگر محصول اشتباهی را انتخاب کنید، از همان ابتدا شکست خود را تضمین کرده‌اید

بسیاری از افرادی که قصد راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی را دارند، به قدری در این مرحله غرق می‌شوند که هیچ‌گاه به مرحله راه‌اندازی فروشگاه نمی‌رسند، پس بسیار مهم است که این مرحله به درستی طی شود و علی رغم اهمیت ورزیدن به آن، نباید بیش از حد در این مرحله غرق شوید که انگیزه راه‌اندازی فروشگاه در شما از بین برود.

آنچه در این مطلب می آموزید:

این مطلب بخشی از کتاب راهنمای انتخاب محصول است که به زودی منتشر خواهم کرد، در این مطلب به شما خواهم گفت که چطور یک لیست اولیه از محصولات پیشنهادی تهیه کنید و چطور این لیست را با پرسیدن سوالات کلیدی فیلتر کنید تا در نهایت به محصول انتخابی نهایی نزدیک‌ شوید.

 

تهیه لیست محصولات پیشنهادی

ابتدا باید به روش‌های مختلفی که در ادامه آنها را بیان می‌کنم، لیست اولیه‌ و خامی از محصولات پیشنهادی تهیه کنید. در تهیه این لیست به محدودیت‌ها توجه نکنید، یعنی لازم نیست به این فکر کنید که آیا این محصول را می‌توانید تامین کنید یا خیر، زیرا در مرحله فیلتر کردن این لیست به این موارد خواهیم پرداخت.

 

راهنمای انتخاب محصول

 

۱- محصولات مورد علاقه‌تان را لیست کنید

مسلما اولین کاری که می‌توانید بکنید، تهیه یک لیست از محصولات مورد علاقه‌تان است. فردی را می‌شناسم که علاقه زیادی به عینک داشت و به دنبال راه‌اندازی فروشگاه در همین زمینه بود و در آخر نیز این کار را کرد و در حال حاضر نیز یکی از فروشگاه‌های موفق عینک است.

پس تهیه یک لیست از محصولاتی که به آنها علاقه دارید می‌تواند به شما کمک کند. نگران نباشید، مسلما علاقه تنها معیار برای انتخاب محصول نیست، اما محصولات مورد علاقه قطعا جایگاه مهمی در لیست اولیه خواهند داشت.

۲- محصولات خاص در فروشگاه‌های بزرگ

یکی دیگر از تکنیک‌ها برای تهیه لیست اولیه محصول، جستجو در فروشگاه‌های بزرگ است. مثلا می‌توانید به فروشگاه‌های بزرگی مانند دیجی‌کالا سر بزنید و گروه‌های کالایی آن را بررسی کنید.

ببینید چه گروه‌های کالایی وجود دارند که می‌توانند به یک فروشگاه اینترنتی اختصاصی تبدیل شوند.

مثلا گروه ابزارآلات پتانسیل تبدیل شدن به یک فروشگاه اینترنتی جداگانه را دارند. یعنی یک فروشگاه اینترنتی ابزارآلات که به دلیل تمرکز روی ابزارآلات می‌توانید در زمینه پشتیبانی و تولید محتوای اختصاصی به مراتب بهتر از دیجی‌کالا عمل کنید.

در حال حاضر دیجی‌کالا تنها روی ابزارآلات متمرکز نیست و در این زمینه تولید محتوای اختصاصی نمی‌کند، نقد و بررسی ندارد و مشاوره یا پشتیبانی خاصی ارایه نمی‌دهد.

یا گروه کالایی عینک این پتانسیل را دارند که یک فروشگاه اینترنتی جداگانه باشند. همانطور که فروشگاه اینترنتی لوناتو به صورت اختصاصی به فروش عینک و لنز می‌پردازد و در این زمینه پشتیبانی وخدماتی به مراتب بالاتر از دیجی‌کالا را ارایه می‌دهد 


۳- محصولاتی که در حالت آفلاین خیلی در دسترس نیستند

گاهی با محصولاتی مواجه می‌شویم که به دلیل نایاب بودن در حالت آفلاین، استقبال خوبی از خرید آنها به صورت آنلاین می‌شود.

مثلا فروشگاهی که به صورت اختصاصی به فروش دم‌نوش می‌پردازد، این فروشگاه می‌تواند دمنوش‌هایی را به فروش برساند که در حالت عادی در همه عطاری‌ها یافت نمی‌شود.

این مدل از محصولات در خیلی از موارد گزینه‌ خوبی برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی هستند، مثلا لباس‌های هندی زنانه در هر فروشگاهی پیدا نمی‌شود و شاید به تعداد انگشتان دست در شهرهای بزرگی مانند تهران وجود داشته باشد.

همین لباس هندی می‌تواند یکی از گزینه‌ها برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی باشد، فروش اینترنتی لباس هم این روزها چیز عجیبی نیست، کافیست امکان مرجوع کردن کالا را فراهم کنید.

بررسی کنید و ببینید که چه کالاهایی هستند که در حالت عادی خیلی در دسترس نیستند.

 

۴- محصولاتی که آنها را خوب می‌شناسید

قطعا محصولاتی وجود دارند که در فروش آنها تجربه دارید یا به دلایلی شناخت بهتری نسبت به آنها دارید. دوستی را می‌شناختم که قصد راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی در زمینه کیف‌های چرم داشت، او مدتی در زمینه چرم فعالیت داشت و بازار چرم و سلیقه بانوان در کیف چرم را به خوبی می‌دانست و به همین دلیل این محصول را برای فروش اینترنتی انتخاب کرد.

انتخاب محصولات بر اساس تجربه و شناخت شما در آن محصول،  به شما کمک می‌کند که در تولید اطلاعات مشکلی نداشته باشید، بهتر بفروشید و سریع‌تر حرکت کنید.

 

۵- محصولاتی که به صورت دوره‌ای خریداری می‌شوند

برخی محصولات هستند که به دلیل ماهیت مصرفی آنها به صورت دوره‌ای خریداری می‌شوند. یعنی اگر مشتری یکبار این محصول را از شما خریداری کند و رضایت داشته باشد، به احتمال زیاد مشتری همیشگی شما خواهد شد.

در این زمینه ایده‌های زیادی می‌تواند وجود داشته باشد که با تمرکز روی این حوزه ‌می‌توانید به برخی از این ایده ‌ها برسید.

محصولاتی مانند غذای حیوانات خانگی، پکیج‌های آرایشی بهداشتی، پکیج‌های خوراکی ویژه سالمندان و یا ملزومات اداری ویژه شرکت‌ها و ادارات و . .  .

این محصولات به صورت دوره‌ای مصرف می‌شوند و به شما کمک می‌کنند که سودآوری بیشتری از مشتریان به دست آمده داشته باشید. و البته فرصت فروش به صورت اشتراکی را نیز فراهم می‌کنند که شیوه جالبی برای فروش است.

به عنوان مثال یک اداره می‌تواند به صورت ماهانه حق اشتراک به شما بپردازد و شما هر ماه ملزومات اداری لازمه را به آن‌ها تحویل دهید.

 

۶- مراجعه به سایت‌های عمده فروشی

یکی دیگر از تکنیک‌ها برای افزودن محصول به لیست پیشنهادی، مراجعه به سایت‌های عمده فروشی است. به این سایت‌ها سر بزنید و لیست محصولات متنوع آنها را مشاهده کنید، علاوه بر اینکه با محصولات و گروه‌های کالایی زیادی آشنا می‌شوید، می‌توانید خرید خود را نیز انجام دهید.

متاسفانه در ایران سایت‌ عمده فروشی درجه یکی وجود ندارد، اما می‌توانید از سایت‌های خارجی معروفی که در زیر معرفی کرده‌ام استفاده کنید. برخی از این سایت ها به صورت عادی باز نمی‌شوند و همانطور که فیسبوک را باز می‌کنید باید این سایت‌ها را نیز باز کنید.

در صورت تمایل برای اشنایی بیشتر با فروشگاه های اینترنتی در آکادمی رخ اد بر روی متن کلیک کنید.

  • ۹۸/۰۵/۰۷
  • علی ورشوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی