کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی

طبقه بندی موضوعی

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ترمووود به دلیل مقاومت و دوام بسیار بالا در کنار زیبایی از دسته چوب‌های پر مصرف بازار در زمینه‌های مختلف مانند طراحی دکوراسیون داخلی و یا طراحی نمای سازه‌های گوناگون است که طی یک فرآیند حرارت دهی و بدون استفاده از مواد شیمیایی تولید می‌گردد؛ تمامی این موارد باعث شده است تا این محصول یکی از انتخاب‌های طراحان در زمینه‌های مختلفی مانند طراحی و ساخت سونا خشک در کنار استفاده از رنگ چوب مخصوص ترمووود باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا تمامی موارد مربوط به کاربرد چوب ترمووود و انواع این محصول را بررسی کنیم.

طریقه ساخت ترمووود

چوب خام به طور طبیعی ماده ای تجزیه شونده با میل ترکیبی بالا و از نظر ثبات ابعادی ناپایدار است. این خصیصه ذاتی مشکلاتی چون پوسیدگی و تاب برداشتن را برای چوب به همراه دارد. یکی از روشهای مورد استفاده برای بالا بردن مقاومت چوب در برابر بسیاری از عوامل جوی، سوزاندن یا نیم سوز کردن آن است. به دلیل خاصیت ماندگاری بالا و بهبود دوام در برابر پوسیدگی، این محصولات برای شرایط آب و هوایی بد بسیار مناسب می‌باشند. به طوری که قرن ها پیش وایکینگ‌ها از روشهایی مشابه برای مقاوم کردن چوب‌های بکار رفته در کشتی، خانه ها و حصار های چوبی استفاده می‌کردند. روش تیمار حرارتی ترمووود برای اولین بار در کشور فنلاند مورد استفاده قرار گرفت و در حقیقت اتحادیه بین المللی ترمووود که مقر آن در کشور فنلاند است صاحب امتیاز این فناوری می‌باشد و در سرتاسر دنیا از جمله کشورمان برای تولید ترمووود ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عموما ترمووود از گونه های مختلف درختان کاج، صنوبر، توس، زبان گنجشک، کاج رادیاتا و توسکا تهیه می‌شود.

مرحله برش و خشک کردن چوب

ابتدا چوب درختان مخصوص ترمووود که عموما درختان پرورشی هستند را برش داده، سایز کرده و سپس آنها را در داخل کوره‌های مخصوص ترمووود قرار می‌دهند. در این کوره‌ها چوب را تا دمای ۱۰۰ درجه و سپس ۱۳۰ درجه سانتیگراد تحت شرایط خاص گرما می‌دهند که این عمل باعث خشک شدن چوب و کاهش رطوبت آن می گردد.

ترمووود چیست و مراحل تولید و فرآوری چوب ترمو چگونه است؟

مرحله خارج کردن رطوبت و مواد مغذی از چوب

بعد از خشک شدن چوب دمای کوره ترمووود را بالا می برند، این دما بین ۱۸۰ درجه تا ۲۲۰ درجه سانتیگراد افزایش داده می‌شود. چوب ساعتها در این دما و شرایط باقی می‌ماند و تمام قسمتهای چوب تا مرکز آن به رنگ قهوای روشن در می­‌آید؛ این عمل باعث می‌شود تا کلیه صمغ و رطوبت چوب خارج شده و به صفر نزدیک شود و به دلیل دمای بالایی که چوب متحمل می‌شود تقریبا تمام جانوران میکروسکوپی، قارچ‌ها و حشرات از بین رفته و بخش عمده رزین چوب از آن خارج می شود.

ترمووود چیست و مراحل تولید و فرآوری چوب ترمو چگونه است؟

مرحله سرد کردن چوب

در این مرحله با کاهش دمای کوره چوب آرام آرام سرد می‌شود تا دمای آن به ۱۰۰ درجه سانتیگراد برسد و سپس با استفاده از بخار و پاشیدن آب دمای آن را به دمای محیط می­‌رسانند. در این مرحله چوب مجددا رطوبت جذب کرده و رطوبت نهایی آن به ۴ تا ۶ درصد می­‌رسد. با استفاده از این روش عمده خصوصیات منفی چوب طبیعی از بین رفته و چوب در مقابل سرما، گرما، بارندگی، رطوبت، حشرات و هرگونه تغییر شکل در محیط‌های بیرونی و داخلی مقاوم می‌گردد.

ویژگی‌های چوب ترمو

وجود مواد مختلفی مانند گلوکز، اسید سیتریک، رزین و… داخل چوب باعث کاهش عمر این محصول می‌گردد. در پروسه تولید چوب ترمو هنگامی که چوب طبیعی در معرض دمای زیاد قرار می‌گیرد این مواد از بین رفته یا از آن خارج می‌شوند و با تغییر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی چوب، علاوه بر افزایش استحکام و ماندگاری از نظر زیبایی نیز جذابتر و چشمگیرتر خواهد شد؛ از طرفی چون مواد مغذی چوب از آن خارج شده است برای حشرات و قارچ‌ها جذابیتی نخواهد داشت.

ترمووود چیست و مراحل تولید و فرآوری چوب ترمو چگونه است؟

ابعاد پایدار

گرمای شدید طی فرآیند تولید باعث می‌شود تمامی رطوبت و رزین موجود در چوب خارج شده و در نتیجه در شرایط محیطی مرطوب مانند ساخت سونا خشک به سادگی دچار تغییر اندازه نشده و ابعاد محصول حفظ می‌گردد و خطر تورم، ترک خوردگی و انقباض کاهش پیدا کند. همچنین در شرایط محیطی بسیار گرم نیز چوب مقاومت خود را حفظ کرده و هیچ گونه شیره و رزین ترشح نمی‌کند.

سازگار با محیط زیست

چوب مورد استفاده برای تولید ترمووود از مناطق دارای گواهینامه مدیریت جنگل PEFC تهیه می‌گردد و از آنجا که در فرآیند تولید و فرآوری این محصول هیچ گونه ماده شیمیایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد کاملا سازگار با محیط زیست است و می‌تواند در طبیعت بازیافت گردد و در پروژه‌هایی مانند ساخت سونا خشک در کنار استفاده از رنگ چوب مخصوص بکار گرفته شود.

افزایش طول عمر و مقاومت در برابر پوسیدگی و قارچ‌ها

هنگامی که به چوب گرما داده می شود طول عمر آن بالا می رود. که این بستگی به میزان گرمای اعمال شده دارد. به طور کلی هر چه دما در فرآیند بیشتر باشد طول عمر چوب نیز افزایش می یابد. به دلیل حذف بخش اعظم سلولز در روند تیمار حرارتی ، چوب دیگرحاوی موادمغذی مناسبی نیست.که باعث رشد قارچ ها و پوسیدگی آن شود. بسته به دمایی که به چوب داده می‌شود مقاومت آن در برابر عوامل محیطی افزایش پیدا می‌کند و هرچه دمای اعمال شده بالاتر باشد مقاومت بیشتری حاصل می‌گردد. افزایش دمای چوب منجر به از دست رفتن بخش اعظمی از سلولز موجود در چوب می‌شود، در نتیجه مواد مغذی مورد استفاده توسط قارچ‌ها و حشرات از بین رفته و در مقابل آنها مقاوم خواهد شد.

چگالی ترمووود نسبت به چوب طبیعی

با توجه به اینکه در مراحل تولید ترمووود بر اثر حرارت اعمال شده به چوب طبیعی صمغ، رزین و شیره و … از آن خارج می‌شود، چگالی ترمووود نسبت به چوب طبیعی کاهش پیدا خواهد کرد.

افزایش استحکام و مقاومت طی مراحل تولید ترمووود

قدرت و استحکام چوب همبستگی تنگاتنگی با چگالی آن دارد؛ همچنین استحکام چوب به میزان رطوبت نسبت به آب موجود در لایه‌های زیرین آن وابسته است، بنابراین ترمووود از مقاومت و پایداری بیشتری نسبت به چوب طبیعی برخوردار است و در نتیجه به منظور بکارگیری در پروژه‌هایی با محیط مرطوب مانند طراحی و ساخت سونا خشک بسیار مناسب است.

رطوبت و نفوذ پذیری ترمووود

با توجه به اینکه ترمووود در طی یک فرایند گرمایی زیاد ایجاد می‌شود این امر باعث کاهش میانگین رطوبت چوب شده و از طرفی نفوذپذیری ترمووود نسبت به چوب­های خشک شده معمولی ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

مقاومت چوب ترمو در برابر نور خورشید

متاسفانه ترمووود نیز مانند دیگر مواد طبیعی توانایی مقاومت در برابر اشعه فرابنفش را ندارد. رنگ آمیزی ترمووود به حفظ رنگ اصلی چوب کمک کرده و باعث مقاومت آن در برابر اشعه خورشید می‌شود.

مقاومت چوب ترمووود در برابر آب و هوا نامساعد

مقاومت ترمووود در برابر شرایط محیطی ناپایدار نسبت به چوب معمولی بسیار بالاتر است؛ ولی برای محافظت بیشتر و افزایش طول عمر چوب ترمووود می‌توان از رنگ مخصوص و لاک‌های محافظ استفاده کرد. چوب‌هایی که با این رنگ‌ها پوشیده نمی‌­شوند مستعد ترک خوردن و از دست رفتن رنگ طبیعی هستند. طبق نتایج بدست آمده بهترین پوشش برای چوبهای اصلاح شده حرارتی یا ترمووود ، انواع رنگ‌های پایه آب یا پایه حلال مخصوص چوب و ترمووود و یا استفاده از لاک محافظ بی رنگ است.

انواع ترمووود

چوب ترمووود در دو نوع کلی S و D تولید می‌گردد که در ادامه موارد مصرف و طریقه تولید هر کدام از آنها توضیح داده شده است.

ترمووود نوع S

برای تولید Thermo S چوب طبیعی تا دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرما داده می‌شود تا علاوه بر افزایش مقاومت، در مقابل تغییرات ابعادی نیز ثبات پیدا کند. این نوع چوب از مقاومت کمتری نسبت به نوع D برخوردار است و از آن در اجزای داخلی ساختمان، اتصالات در محیط خشک، مبلمان، اجزای درب و پنجره و… استفاده می‌شود.

ترمووود چیست و مراحل تولید و فرآوری چوب ترمو چگونه است؟

ترمووود نوع D

برای تولید Thermo D اینبار چوب طبیعی در معرض دمای ۲۲۰ درجه قرار می‌گیرد تا مقاومت آن در برابر عوامل جوی بالاتر رفته و ماندگاری چوب در محیط‌های خارجی افزایش پیدا کند. از این محصول برای نمای خارجی ساختمان و دیوارها، درب‌های بیرونی، قسمت بیرونی پنجره، سونا، حمام و سرویس بهداشتی، کفپوش و مبلمان فضای سبز استفاده می‌شود.

برای تهیه انواع مختلف ترمووود به وب سایت تهران وود مراجعه کنید و از طریق شماره تلفن‌های شرکت از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

  • علی ورشوی